Sunday, September 25, 2011

Kisah Cinta Qalisha 1

BAB 1

Meeting bersama AJK MPP tamat agak lewat petang itu. Qalisha Humaira terus berlalu dengan pantas. Terasa wajahnya bagai disimbah dengan air ketika meeting kali ini dijalankan. Teruk dia dimarahi dan ditengking Amir Hamzah, president MPP yang kononnya dihormati oleh semua pelajar di kolej itu. Semuanya gara-gara dia terlewat menghantar laporan untuk bironya. Laporan itu disiapkan sehari lewat dari tarikh yang dikehendaki dek kerana kekangan masa untuk menyiapkan assignmentnya yang bertimbun.

Sangkanya dia akan diberi teguran secara baik, tambahan pula ini adalah kesalahan pertamanya sejak 5 bulan menyandang jawatan sebagai AJK MPP. Namun, saat dia memohon maaf secara terbuka dihadapan semua ahli jawatan kuasa, dia diserang dengan ayat-ayat power yang menyakitkan hati daripada mulut berbisa Amir Hamzah.

“Kalau awak rasa tak mampu nak buat, baik awak letak jawatan sahaja.” Ujar lelaki itu dengan nada yang agak tinggi.

Qalisha Humaira mengetap bibirnya. Hatinya terasa panas. Dia ingin membalas tetapi akalnya menimbang. Apa gunanya melawan api dengan api? Akhirnya dia hanya mendiamkan diri.

“Saya tak nak ada diantara kalangan kita buat perangai macam ni. Ini adalah amanah. Laksanakan amanah yang diberi dengan bertanggung jawab. Ingat, kita dipilih untuk jadi wakil pelajar bukan sekadar suka-suka. Bukan setakat nak tayang muka, tersengih-sengih. Kita kena berbakti pada kolej dan pelajar. Kita adalah kepercayaan pelajar.” Makin panjang pula Amir Hamzah berleter.

Qalisha Humaira terdiam. Apa dia ingat aku sengaja ke nak tersengih-sengih jadi MPP ni? Aku taulah kerja aku. Lewat sehari pun nak kecoh. Macam siot je mamat ni!
Namun kata-kata itu tersekat di kerongkongnya. Menjawab bermakna dia akan menyemarakkan api yang sedang membakar.

”Kalau gagal nak pegang amanah, samalah maknanya gagal menjadi pemimpin!” Tegas Amir Hamzah. Seolah-olah cuba membuatkan Qalisha Humaira menjawab.

”Maafkan saya.” Sekali lagi Qalisha Humaira memohon maaf.

”Kalau maaf tu senang-senang boleh dimintak, apa guna polis kat dunia ni? Semua boleh settle dengan mintak maaf!” Sekali lagi Amir Hamzah membakar.

Ek eleh mamat ni. Poyo betul la. Orang dah mintak maaf tu, maafkan je lah! Aku dah hantar pun report tu. Yang nak cerita pasal polis ni apa ke halnye?! Hati Qalisha membentak lagi. Wajah Qalisha Humaira bertukar merah menahan malu dan marah. Semua ahli AJK lain memerhatikan wajah Qalisha Humaira itu. Ada yang bersimpati, ada juga yang menyokong kata-kata Amir Hamzah. Ye lah, tak terkena batang hidung sendiri, buat apa nak terasa?

Qalisha Humaira terus bergerak pulang ke apartment tempat tinggal yang disewanya dengan perasaan yang berbuku. Malu, marah dan sedih menjadi satu. Dia terasa seperti mahu meletak jawatannya saat itu!

*****

Asap rokok dihembusnya perlahan. Qalisha Humaira memerhatikan asap rokok itu dengan pandangan kosong. Seolah-olah mencari ketenangan diri dengan memerhatikan asap rokok itu dalam kegelapan malam. Dia menyedari betapa bahayanya merokok tetapi habit itu tidak dapat dipisahkan. Dia mula berjinak-jinak dengan rokok sebelum bergelar mahasiswa lagi. Sejak di tingkatan 5. Yang pasti tiada siapa yang tahu dan tiada siapa yang pernah mengajarnya menghisap rokok. Dia sendiri yang mahu mencuba!

Ketika itu, mama dan papanya diambang penceraian. Dia tiada tempat mengadu, lantas disalurkan kemarahan dan kesedihannya dengan menghisap rokok. Bermula dengan cuba-cuba akhirnya menjadi kebiasaan. Kebiasaan saat dia marah atau bersedih. Dengan cara itu dia dapat melupakan seketika masalahnya. Dia di dalam dunianya sendiri dengan merokok!

Dia mula memikirkan untuk mencuba setelah melihat seseorang merokok. Seseorang yang pernah mengusik hati gadisnya. Seseorang yang kini cuba dilupakan. Tiba-tiba dia terkenang seseorang itu.

Cikgu Saiful Nizam! Nama itu diseru perlahan. Cikgu lelaki yang mempunyai wajah yang keanak-anakan. Baby faced kata omputeh! Perwatakan seorang cikgu yang memahami dan disenangi oleh semua pelajar sekolahnya ketika itu.  Cikgu itu yang mengajar dia bersabar. Cikgu itu menjadikan dia tabah. Cikgu itu menjadikan dia redha dengan segalanya. Dan cikgu itu juga menjadikan dia seorang perindu yang sabar. Dia menyayangi cikgu itu sehinggakan dia tidak tahu apakah sebenar perasaannya. Sayang sebagai pelajar kepada guru atau sayang sebagai seorang perempuan kepada lelaki.

”Awak memang pelajar yang terbaik yang pernah saya ada.” Ayat itu masih terngiang-ngiang ditelinganya.

Qalisha Humaira hanya mampu tersenyum ketika itu. Saya sayang cikgu! Kata-kata yang hanya mampu terlafaz dalam hatinya. Masakan dia akan melupakan kenangan bersama cikgu itu. Bermula dengan ekspedisi memanjat Gunung Tahan, dia mula rapat dengan cikgu Saiful Nizam. Mustahil untuk dia lupakan kesanggupan guru itu menjaganya ketika kakinya terseliuh ketika mendaki gunung itu. Cikgu itu memberikannya semangat untuk selamat sampai ke puncak dan turun kembali ke bawah.

Pertemuan demi pertemuan dengan guru itu menjadikan mereka akrab. Keakraban mereka sehinggakan ada yang salah mentafsir hubungan mereka berdua. Ketika itu Cikgu Saiful Nizam berumur 24 tahun dan dia sendiri berumur 17 tahun. Dia tidak pedulikan semua itu kerana dia sendiri tidak pasti tentang hubungan mereka.

Cikgu Saiful Nizam tidak pernah meyatakan sebarang perasaan kepadanya, jauh sekali memberikan sebarang harapan kepadanya. Namun begitu layanan baik Cikgu Saiful Nizam kepadanya menjadikan dia sendiri keliru dengan perasaan sebenar gurunya itu. Dia tidak pernah bertanya selagi Cikgu Saiful Nizam tidak bersuara. Itulah tekadnya ketika itu.

Lantas dia teringat peristiwa yang mendebarkan hatinya ketika bersama cikgu itu. Ketika itu dia sedang menikmati keenakan burger di sebuah restaurant fast food yang terkenal bersama cikgu Saiful Nizam. Usai makan, mereka masih bersembang-sembang. Bergelak ketawa untuk menghilangkan stress belajar. Tiba-tiba cikgu Saiful Nizam mengelap tepi mulutnya.

“Ish, comot betul awak ni!” Katanya sambil terus mengelap tepi mulut Qalisha Humaira dengan sehelai tisu.

Dia sekadar tersenyum. Sedangkan hatinya dijentik perasaan berdebar-debar ketika itu.

“You are so cute.” Tiba-tiba dia terdengar pujian gurunya itu.

Dap! Jantungnya berdetak. Apa maksud cikgu ni? Hatinya tertanya-tanya.

Di dalam kereta, ketika mengahantar Qalisha Humaira pulang, suara cikgu Saiful Nizam memecahkan sepi. “Mind if I smoke? I just can’t help not to after a meal.”

Qalisha Humaira tersentak. “Help yourself.” Ujarnya perlahan. Dia benar-benar tidak kisah. “So you are a smoker?” Tanyanya pula.

“Em, yes. Tapi rokok tak baik untuk kesihatan tau.” Balas cikgu Saiful Nizam sambil mengenyitkan matanya.

Qalisha Humaira hanya tersenyum. Dah tau tak baik, hisap jugak. Hatinya mendesis.

Dan kini dia sendiri sedang menghembuskan asap rokok!

Qalisha Humaira bersandar pada dinding belakang banggunan apartment itu. Satu keluhan berat dilepaskannya. Kenangan manis itu sebenarnya terlalu pahit untuk ditelan. Dia menjeling jam tangannya, tepat 8.15 malam. Saat itu dia melepaskan asap rokok yang terakhir sebelum memijak-mijak puntung rokok itu. Tanpa disedarinya ada sepasang mata memerhati perbuatannya itu. Sekadar memandang tanpa mempunyai apa-apa perasaan.

Qalisha Humaira pula sudah menanggalkan jaketnya. Lantas dia menyumbatkan jaket dan kotak rokok ke dalam beg sandangnya. Dia mengelap untuk membuang sapuan lip balm pada bibirnya yang dipakai sebelum merokok. Penyembur pewangi mulut pula disembur ke mulutnya sebelum mengunyah gula-gula getah. Dia turut menyembur spray perfume ke bajunya. Dia melakukan perkara itu sejak berjinak-jinak menghisap rokok. Kerana itu dia tidak pernah terkantoi!

Dia bijak menutup keburukannya itu walaupun cara itu agak menyusahkannya. Semuanya dilakukan dengan kesanggupan demi kepuasan dirinya sendiri. Perlahan dia meninggalkan port kegemarannya sejak berpindah ke apartment itu dengan hati yang sedikit terubat menuju ke tempat pertemuan kawan-kawannya, tidak jauh dari situ. Ada perbincangan mengenai assignment dengan ahli groupnya malam ini.

“Hi, you all! Sorry lambat, jammed tadi.” Ujarnya memberi alasan tidak logik.

“Huh, banyak la kau punya jammed! Jalan kaki sekangkang kera, jammed celah mana?” Suraya Ilhami bertanya, lebih kepada bergurau.

”Hahaha...” Soalan itu disambut dengan ketawa ceria ahli group yang lain. Qalisha Humaira tersenyum, senang hati.

*****

Iskandar Zulkarnain membaringkan tubuhnya ke sofa. Dia memandang seluruh bilik tidurnya itu. Kemas dan teratur. Di suatu sudut tersusun koleksi figura hero-hero kegemarannya. Dia memejamkan mata. Cuba merehatkan fikirannya. Penatnya! Hatinya menggumam.

“Qalisha Humaira.” Nama itu meniti dibibirnya. Wajah gadis itu kelihatan lemah lembut dan sangat bersopan. Rambut lurus paras bahu menambahkan kecantikannya. Ketika berbicara, kedengaran ayat-ayat yang disusun sangat teratur. Walaupun marah, Qalisha Humaira tetap menjaga tutur katanya. Kenapa gadis golongan baik-baik seperti itu menghisap rokok?

Dia teringatkan pertama kali dia melihat Qalisha Humaira. Gadis itu kelihatan terburu-buru menuju ke belakang banggunan apartment. Ketika itu Iskandar Zulkarnain ingin pulang ke rumahnya. Sudah 2 hari dia ‘berkampung’ di rumah kawannya menyiapkan final project untuk subject C++. Dia pernah melihat Qalisha Humaira sebelum ini, malah dia pernah mengundi Qalisha Humaira sebagai salah seorang wakil MPP. Hatinya digaru rasa ingin tahu, dia mengekori langkah gadis itu.

Terkejut dia melihat Qalisha Humaira sedang asyik menyedut asap rokok. Wajah Qalisha Humaira kelihatan tegang ketika itu seolah-olah menghadapi masalah yang berat. Sejak hari itu dia kerap bertembung dengan gadis itu. Dia juga sudah terbiasa memerhatikan Qalisha dengan ekor matanya sepanjang mereka di kolej.

“Is!” Kedengaran namanya di seru.

Perlahan dia membuka matanya. Kelihatan kakaknya sedang tersenyum mesra. Kakak sulungnya yang berusia 26 tahun itu baru sahaja pulang dari tempat kerja. Kot yang dipakainya ditanggalkan. Dia menepuk peha adiknya menyuruh bangun. Iskandar Zulkarnanin terus bangun dari pembaringan dan membetulkan duduknya. Dia membiarkan kakak kesayangannya itu duduk di sebelahnya.

“Penat ke?” Tanya Nur Syalisa kepada adiknya itu.

“Emm…” Suara Iskandar Zulkarnain kedengaran seperti malas bersuara.

“Kenapa ni? Tengok akak, walaupun penat balik kerja pun okay jer…” Nur Syalisa bersuara.

“Tak ada apa. Biasa lah, banyak assignment. Kuiz dangan test pun dah beratur. Penat otak, penat badan, semua penatlah…” Iskandar Zulkarnain mengadu.

“Oh… Ingatkan ada masalah negara tadi. Kalau hal belajar, memang la penat. Tak pe lah, nanti time cuti semester nanti, rehat lah puas-puas.” Pujuk Nur Syalisa pula.

“Ye lah…” Balas Iskandar Zulkarnain malas. “Akak baru balik kerja ni terus masuk bilik Is ada apa-apa ke?” Tanyanya lagi. Sebenarnya dia memang tahu kakaknya itu suka ‘melepak’ di biliknya. Hubungan dua beradik ini memang agak rapat sejak kecil. Terlalu banyak suka dan duka yang dikongsi mereka.

“Saja. Dah lama tak jumpa Is. Jom teman akak rehat kat bawah.” Ajak Nur Syalisa pula.

“Laa… Kat bilik Is je tak boleh ke?” Iskandar Zulkarnain membuat tawaran.

“Kalau setakat nak rehat kat bilik, akak pun boleh rehat kat bilik akak. Jom lah.” Ajak Nur Syalisa lagi sambil menarik tangan adiknya.

“Okay… Okay…” Balas Iskandar Zulkarnain. Dia membuntuti kakaknya turun ke bawah. Tahu sangat dia maksud ‘rehat kat bawah’ kakaknya itu bermakna beristirehat di dalam taman kecil hadapan rumah mereka. Seperti biasa mereka menghabiskan masa berjam-jam di taman kecil itu dengan berbual dan berkongsi cerita.

“Paksu ada e-mail Is tak?” Kakaknya tiba-tiba bertanya.

“Tak ada pula. Kenapa kak?” Tanya Iskandar Zulkarnain pula.

“Saje. Dah lama la pulak tak dengar cerita dia kan?” Ujar Nur Syalisa lebih kepada dirinya.

“Busy la tu. Dia kerja kat Jepun kak. Tahu-tahu lah macam mana.” Balas Iskandar Zulkarnain.

“Akak rasa nak cari kerja kat sana lah. Okay tak?” Tiba-tiba kakaknya meminta pedapat.

“Jangan nak mengada. Kat Malaysia ni banyak lagi tempat akak boleh kerja. Tu syarikat papa tu macam mana? Nak suruh Is take over ke?” Balas Iskandar Zulkarnain mengingatkan.

“Okay juga tu. Akak rasa malas dah nak kerja kat syarikat papa. Tension memanjang.” Nur Syalisa mengadu.

“Alaa… Ambil lah cuti. Ni sampai nak tukar kerja sampai ke Jepun. Macam lah tension sangat.” Iskandar Zulkarnain separuh memujuk.

“Kalau kat Jepun nanti, boleh lah akak cari calon suami orang Jepun. Senang sikit…” Nur Syalisa mula mengarut.

Iskandar Zulakrnain mengerutkan kening. “Apa yang senangnya?” Tanyanya.

“Nanti kalau mama bising-bising dia bukan faham Bahasa Melayu. Tak adalah dia nak kecil hati ke apa ke.” Nur Syalisa bersuara menahan gelak.

“Betul jugak tu…” Iskandar Zulkarnain mula bersetuju. Dia tahu sungguh dengan sikap suka berleter mamanya itu. Ada sahaja yang tak kena antara mereka dua beradik. Ada sahaja yang nak di tegurnya. Iskandar Zulkarnain terkenang mamanya.

Puan Sharifah Huda yang berusia pertengahan 50 an. Masih kelihatan cergas dan aktif dengan aktiviti-aktiviti berpesatuan. Kadang-kadang mama mereka itu turut menjenguk ke syarikat milik keluarga mereka. Malah Puan Sharifah Huda merupakan salah seorang pemegang saham syarikat terbesar selain papa mereka. Jarang bersua dengan mamanya itu, menjadikan Iskandar Zulkarnain kadang-kadang terlupa dengan mamanya. Kadang- kadang sampai seminggu dia tidak melihat mamanya itu.

“So akak betul-betul nak pergi Jepun ke?” Iskandar Zulkarnain bertanya.

“Tengok lah nanti. Paksu pun ada kat sana. Senang lah kot kalau akak betul-betul nak kerja kat sana.” Nur Syalisa membalas malas.

“…” Iskandar Zulkarnain kelu. Kalau akak pergi, siapa nak jaga Is? Hatinya bersuara walaupun mulutnya terkunci rapat.

“Jom lah naik. Dah dekat 12 malam ni.” Nur Syalisa mengajak.

*****

No comments:

Post a Comment