Thursday, September 22, 2011

Kisah Cinta Qalisha 4

BAB 4

Suasana pagi di kawasan rumahnya agak nyaman. Angin pagi yang kadang-kadang bertiup perlahan membawa hawa yang sangat sejuk tetapi mendamaikan. Pagi ini, setelah memastikan keadaan clear, dia melangkah keluar dari apartmentnya ke kawasan yang agak tersembunyi di belakang kolam renang yang memang disediakan oleh pihak perumahan untuk kegunaan penduduk apartment itu. Qalisha Humaira membelek gambar-gambar foto ditangannya. Nice shot. Hatinya berbisik. Dia menyukai angle gambar itu tetapi disebabkan subjek gambar itu adalah dirinya yang sedang merokok, dia bertekad untuk membakar gambar-gambar itu.

Sedang menghidupkan api dari lighternya, dia terasa seseorang menghampirinya. Gambar ditangannya sudah terbakar sedikit. Dia cuba untuk bertenang. Pagi-pagi sebegini pelbagai perkara buruk boleh berlaku. Hatinya mula berdebar-debar. Sedikit menyesal dia keluar awal pada pagi itu.

“Qisha, buat apa ni?” Satu suara milik seorang lelaki kedengaran.

Qalisha Humaira mengangkat muka. Wajah Amir Hamzah di lihatnya tersenyum. Hatinya lega apabila pemilik suara itu mengenalnya dan tambahan lagi bukan milik Iskandar Zulkarnanin. Sekurang-kurangnya buat masa sekarang dia cuba untuk menjauhi lelaki itu. Api pada gambar itu segera di padamkan.

“Buat pembakaran terbuka jap.” Spontan jawab Qlisha Humaira berlucu.

“Bakar apa pagi-pagi buta ni?” Tanya Amir Hamzah ingin tahu.

“Adalah kertas nak kena bakar.” Masih menyembunyikan rahsianya, Qalisha Humaira menjawab tenang.

Tanpa disangka Qalisha Humaira, Amir Hamzah menarik gambar ditangannya. Lighter yang terlepas jatuh ke bawah dibiarkan. Dalam keadaan kalut, Qalisha Humaira menunduk mengambil lighter itu manakala Amir Hamzah sudah membelek gambar-gambar itu. Amir Hamzah mengerutkan dahinya. Dia meneliti gambar-gambar photo itu. Dia amat pasti perempuan yang merokok itu ialah Qalisha Humaira. Wajah lembut Qalisha Humaira kembali menjadi santapan matanya.

”Apa ni?” Tanya Amir Hamzah.

”...” Qalisha Humaira kelu untuk berkata-kata. Damn. Aku dah terkantoi dengan President MPP ni pulak!  Otaknya masih ligat memikirkan alasan.

”Kat sini kau rupanya!” Satu suara menyinggah di belakang mereka. Qalisha Humaira dan Amir Hamzah berpaling. Kelihatan Iskandar Zulkarnain berwajah serius.

”Er... Kau cari aku ke?” Solan itu terpacul daripada mulut Amir Hamzah.

“Dasar lupa kawan. Jumpa awek, terus lupa aku...” Suara Iskandar Zulkarnani kedengaran menderam.

”Sorry... Sorry... Aku nampak Qisha ni, tu aku tegur dia. Ingatkan dia nak terjun kolam tu.” Sejurus itu dia memuncungkan mulutnya ke arah kolam renang di belakang mereka. Amir Hamzah mengutuk dirinya. Sudah tentu kolam itu jauh daripada kedudukan mereka sekarang. Adoi... Jawapan logik pun aku tak boleh fikir?

”Oh, ye ke?” Soalan Iskandar Zulkarnain lebih kepada menyindir. Apa la ko ni mat, gelabah je! Sejurus matanya memandang gambar ditangan Amir Hamzah. Gambar itu! Lantas matanya merenung Qalisha Humaira. Wajah gadis itu kelihatan pucat. Ermm... Qisha… Qisha…!

Qalisha Humaira mengetap bibirnya. Adoi! Kenapalah boleh jumpa dia pulak hari ni? Hatinya merungut.

Amir Hamzah masih kaku. Dia tidak pasti tindakan yang sepatutnya diambil sekarang. Mahu berkongsi dengan Iskandar Zulkarnain atau tidak. Terasa inilah peluangnya untuk mendekati gadis itu. Tetapi dia benar-benar buntu, tidak tahu apa yang sepatutnya dilakukan. Tiba-tiba dia jadi blur!

“Gambar ni? Qisha punya kan?” Sekali lagi Iskandar Zulkarnain bertanya. Dia menarik gambar itu. ”Cantik tak angle ni?” Sambungnya lagi tanpa menanti jawapan daripada Amir Hamzah mahupun Qalisha Humaira. Game start! Hatinya menjerit.

“Ha?” Amir Hamzah ternganga. Tidak memahami maksud Iskandar Zulkarnain. Qalisha Humaira membulatkan matanya.

Di dalam hati, Iskandar Zulkarnain ketawa hebat. Dia pasti jantung Qalisha Humaira seperti mahu berhenti saat itu. ”Aku yang ambil gambar ni. Hebat tak? Dah boleh jadi pro aku ni kan?” Iskandar Zulkarnain bersuara lagi.

“Apa ni?” Amir Hamzah masih tertanya-tanya.

“Qisha mintak tolong aku. Sepupu dia kena buat projek sekolah, budaya merokok dikalangan wanita. Kan Qisha?” Iskandar Zulkarnain mengheret Qalisha Humaira untuk bermain ‘permainan’nya itu.

“Ye. Cousin Qisha yang form 5 tu kena buat projek pasal perempuan merokok tu, so Qisha mintak tolong Iskandar ambil gambar.” Lantas Qalisha Humaira mengiakan pembohongan itu. Wajahnya sedaya upaya di sembunyikan dengan senyuman, tanpa sedikit gugup.

Wah, hebat betul perempuan ni! What a poker face?! Hati Iskandar Zulkarnain berbisik. Dia benar-benar kagum dengan kebolehan gadis itu.

Amir Hamzah mengangguk-anggukkan kepalanya. Walaupun sedikit curiga, dia hanya menyimpan perasaan curiganya itu. Kini, rasa cemburu mula menguasai dirinya. Iskandar Zulkarnain dapat mendekati gadis ini dengan mudah. Sedangkan selama ini dia mengambil masa yang agak lama untuk memulakan perbualan dengan gadis itu. Huh! Dia melepaskan geramnya dalam hati.

Selamat aku. Hati Qalisha Humaira sedikit lega. Matanya masih merenung kedua-dua lelaki di hadapannya. “Apa yang korang buat pagi-pagi ni?” Soalan itu terkeluar, sekadar menukar topik.

“Oh, kitorang berjogging. Is la yang beria-ia ajak.” Jawab Amir Hamzah.

“Iskandar memang suka jogging kan? Akhirnya dia jugak yang cepat penat.” Qalisha Humaira sedikit mengadu.

Mata Amir Hamzah membulat. Apa maksud dia? Hatinya tertanya-tanya. Cemburu dalam hatinya tidak dapat dibendung lagi. ”Tahu pulak Qisha?”

”Hari tu aku berjogging dengan dia. Eh, kata orang cepat penat. Yang dia termengah-mengah hari tu, tak nak cerita pulak?” Iskandar Zulkarnain membalas seolah-olah menyimbah minyak ke dalam api cemburu Amir Hamzah.

“Rapatnya korang.” Amir Hamzah bersuara lebih kepada megomel pada dirinya.

Qalisha Humaira dan Iskandar Zulkarnain sekadar memandang wajah Amir Hamzah itu. Kedua-duanya mengukirkan senyum yang berlainan maksud.

Tak adanye aku nak rapat dengan mamat stalker ni! Hati Qalisha Humaira membentak keras.

Hahaha… Jaga kau, Qisha. Tahu lah kau apa aku nak buat nanti! Hati Iskandar Zulkarnain bergembira.

Aik, boleh senyum-senyum pulak dua-dua orang ni?! Hati Amir Hamzah berdetik.

“Kenapa Qisha nak bakar gambar ni?” Soalan perangkap Iskandar Zulkarnain melihat lighter dan sedikit kesan terbakar pada gambar itu.

“Er, cousin Qisha dah ambil gambar yang dia nak. Tinggal yang ni je dia tak nak. Kalau orang lain jumpa gambar ni, mesti diorang sangka yang bukan-bukan pada Qisha.” Masih lancar mulut Qalisha Humaira mencipta alasan. Ish, mamat ni. Jahat betul.

Hahaha... Tau kau pucat! “Oh, tak ada apa pun kalau Qisha bakar gambar tu. Dalam laptop Is ada lagi softcopy gambar tu.” Iskandar Zulkarnain mengingatkan Qalisha Humaira. Tak kira lah kau nak bakar ke nak tanam ke nak apa ke, aku tetap simpan softcopynya. Bukti mana boleh buang kan? Iskandar Zulkarnain tersenyum lembut. Qisha, aku dah palu gendang ni, sila lah menari.

Amir Hamzah masih menjadi pendengar setia. Kenapa diorang ni semacam je aku tengok? Is ni pun macam dah mengugut si Qisha ni.

“Oh ye ke? Ada baiknya Is delete gambar-gambar tu. Penat nanti Qisha nak terangkan pada orang kalau terlepas pada sesiapa nanti. Kesian kat Qisha kan?” Separuh memujuk kedengaran suara Qalisha Humaira itu.

”Okay, nanti Is delete. Qisha jangan bimbang, ye? Selagi gambar tu dengan Is, Is akan pastikan TAK ada sesiapa pun yang tahu.” Perkataan ‘tak’ itu sengaja ditekankan. Iskandar Zulkarnain meneruskan muka seriusnya. “Jom sambung jogging, Amza.” ajaknya pula.

”Okay, Qisha nak join sama tak?” Ajak Amir Hamzah pula.

Qalisha Humaira sekadar menggeleng-gelengkan kepalanya. Manakan mungkin dia berjogging sekarang. Sejenak, tekaknya terasa benar-benar ingin merokok! Dia mengetap bibir. Iskandar Zulkarnain merapati Qalisha Humaira.

”Qisha pergilah balik. Rokok tak baik untuk kesihatan kan?” Iskandar Zulkarnain sedikit berbisik di telinga Qalisha Humaira. Dia tidak mahu Amir Hamzah mendengar kata-katanya itu. Lighter di tangan gadis itu dicapainya dan dimasukkan ke dalam poket seluar. Dah jadi pengumpul lighter, aku ni!

Bencinya!!! Dalam hati Qalisha Humaira menjerit. Dia melangkah pulang dengan hati yang sakit dan marah.

Manakala kedua-dua lelaki itu beredar dan meneruskan larian mereka. Akhirnya mereka singgah di sebuah gerai berdekatan setelah penat berlari.

Amir Hamzah dan Iskandar Zulkarnain menikmati roti canai di hadapan mereka. Iskandar Zulkarnain teringat pada hari dia dan Qalisha Humaira berjogging bersama. Mereka turut singgah di gerai yang sama.

“Apa sebenarnya yang kau nak?” Soalan Qalisha Humaira itu masih terngiang-ngiang di telinganya.

“Aku nak makan. Penat berjogging.” Jawab Iskandar Zulkarnain sambil tersenyum.

“Kau serius boleh tak?” Balas Qalisha Humaira, geram.

“Bang, nak order.” Panggil Iskandar Zulkarnain menutup pertanyaan Qalisha Humaira. Sudahnya sejak pada hari itu dan sehingga kini tiada sebarang soalan lagi daripada Qalisha Humaira mengenai insiden merokoknya itu!

“Apa yang kau bisik kat Qisha tadi?” Soalan Amir Hamzah mematikan lamunan Iskandar Zulkarnain.

”Aku suruh dia balik la. Takkan nak jogging pakai seluar tidur.” Balas Iskandar Zulkarnain malas.

”Kenapa nak bisik-bisik?” Masih tidak berpuas hati, Amir Hamzah bertanya.

”Aik? Cemburu ke? Jangan bro, Yana kau nak letak mana?” Iskandar Zulkarnain mengingatkan Amir Hamzah mengenai hubungannya dengan Aryana Ilhami.

Iskandar Zulkarnain hanya terdiam. Dia tidak tahu apa perasaannya sekarang. Yana! Hatinya menyeru nama gadis itu. Dia mengenali Aryana Ilhami semasa sama-sama menyertai perkhemahan kelab photography. Gadis itu manja dan lembut, benar-benar menawan hatinya ketika itu.

Namun kini dia merasakan terbeban pula dengan sikap keanak-anakan Aryana Ilhami itu. Entah mengapa hatinya kini seperti sudah beralih kepada Qalisha Humaira. Tanpa disedarinya, matanya kini sudah biasa memerhati dan mengikuti gadis itu dari jauh. Dia juga hampir bergaduh dengan Aryana Ilhami kerana selalu bertanyakan tentang hal Qalisha Humaira semenjak dia tahu mereka serumah. Amir Hamzah melepaskan keluhan, berat dan kasar. Qisha! Perlahan nama gadis itu pula diserunya didalam hati.

Memberikan harapan kepada Aryana Ilhami tetapi dalam hatinya nama Qalisha Humaira sudah mula terpahat. Dia sendiri buntu dengan perasaannya. Pelbagai cara yang pernah dia usahakan untuk merapati gadis itu. Terbaru, semasa dalam meeting AJK, dia sengaja memarahi Qalisha Humaira agar dapat melihat reaksi gadis itu. Dia kasihan pada gadis itu tetapi hatinya berbunga riang kerana dapat membuatkan gadis itu berfikir mengenainya walaupun sekejap! Eh ye ke dia teringat-ingatkan aku masa tu? Mesti dia menyampah dengan aku kan? Adoi... Apa yang aku dah buat ni? Tiba-tiba dia terfikirkan hal itu.

Teringat semasa pertemuan pertamanya dengan Qalisha Humaira. Ketika itu dia sedang menikmati makan tengah harinya berseorangan di kafeteria kolejnya, Qalisha Humaira yang lalu di sebelahnya membawa segelas air tiba-tiba tersadung. Air sirap yang di pegang gadis itu tertumpah mengenai kemeja putihnya.

”Sorry, awak. Sorry sangat-sangat.” Saat itu wajah Qalisha Humaira bertukar pucat.

”Em...” Sepatah kata-kata itu keluar. Memandangkan dia bakal bertanding untuk calon President MPP, segaris senyuman di hulurkan. Attitude nak kene jaga, beb! Banyak mata yang memandang. Hati sakit kene cover ni. Amir Hamzah memujuk hatinya.

“Saya betul-betul salah ni. Awak nak saya cuci ke baju awak tu?” Gadis itu masih bermohon maaf, sekaligus menawarkan bantuan.

“Tak pe. Saya ada baju lain. Jangan susah hati okay?” Balasnya sambil mengukir senyuman selembut yang boleh.

Qalisha Humaira hanya menundukkan wajahnya, merasakan dirinya benar-benar bersalah. Saat itu dia langsung tidak memandang wajah Amir Hamzah. Kalaulah Qisha pandang aku masa tu, mesti dia cam muka aku. Hatinya berdetik. Sejak hari itu juga, Amir Hamzah sudah terbiasa mencari wajah Qalisha Humaira di mana-mana. Lebih menggembirakan hatinya, gadis itu turut tercalon sebagai MPP kolej mereka itu. Dia memasang angan-angan yang agak tinggi untuk menjadi seseorang yang istimewa di hati gadis itu walaupun ketika itu dia sudah memiliki Aryana Ilhami!

Lamunan panjangnya tamat apabila Iskandar Zulkarnain mengajaknya pulang.

*****

No comments:

Post a Comment