Saturday, September 24, 2011

Kisah Cinta Qalisha 2

BAB 2

Deringan handphonenya menarik minat Qalisha Humaira. Nada deringan khas untuk mamanya itu dinyayikan perlahan sebelum menjawab panggilan itu.

”Hi mama!” Terus menyapa mamanya.

”Assalamualaikum, sayang!” Mamanya memberi salam.

Oppss! ”Waalaikumussalam warahmatullah hiwabarakatuh mama!” Jawabnya dengan panjang.

Kedengaran tawa halus mamanya.

”Sayang, minggu ni balik rumah mama boleh? Mama ada hal nak tanya Qisha.” Lembut suara mamanya mengharap.

“Okay.” Lantas perbualan itu bersambung dengan soalan rutin sebelum lagi sekali mamanya memberi salam untuk menamatkan perbualan.

Hujung minggu, Qalisha Humaira memandu pulang ke rumah mamanya. Ketika dia sampai di rumah itu, kelihatan mamanya sedang berehat-rehat di taman mini di hadapan rumah. Taman kecil itu memang dijaga baik oleh mamanya. Di taman itu juga tempat mereka sekeluarga pernah berehat bersama-sama. Papa, Mama, Along dan dirinya. Along! Hatinya mendesis. Tiba-tiba dia teringatkan abangnya itu.

Dia melangkah merapati mamanya. Menghulurkan tangan menyalami dan menciumi pipi mamanya sebelum melabuhkan diri di atas kerusi yang memang tersedia.

“Apa khabar mama?” Tanyanya perlahan.

“Sihat. Qisha?” Mamanya pula bertanya.

“Okay… Ada apa mama suruh Qisha balik ni?” Tanya Qalisha tidak sabar.

Mamanya hanya tersenyum. Wanita berusia lewat 40-an itu kelihatan masih menarik. Mamanya memang cantik. Sentiasa berwajah ceria dan menyenangkan mata yang memandang. Puan Hanissa menelan air liurnya. Dia memerlukan kekuatan untuk membicangkan hal itu dengan anaknya itu. Dia menyedari satu-satunya anak perempuannya itu pernah terluka dengan perpecahan keluarga mereka. Tetapi seingatnya anaknya itu hanya pernah menangis dihadapannya sekali.

“Betul ke ni mama?” Soalan itu yang ditanya kepadanya saat dia memberitahu perpisahannya dengan Encik Qarimi, papa Qalisha Humaira. Kelihatan mutiara jernih mengalir membasahi pipi anaknya. Namun air mata Qalisha Humaira tidak langsung menggugat keputusannya itu.

“Maafkan mama, sayang. Ini ajalah jalan terbaik untuk kami berdua.” Dia menerangkan kepada Qalisha Humaira. Dia sedar anaknya itu baru berumur 17 tahun ketika itu. Terlalu mentah untuk menerima perpisahan itu.

Itulah kali terakhir dia melihat air mata Qalisha Humaira. Mungkin anaknya itu dapat menerima perpisahan itu dengan baik, sangkanya. Qisha memang seorang anak yang tabah. Hatinya memuji Qalisha Humaira tanpa mengetahui bahawa anaknya itu sebenar-benarnya sangat terluka dengan perpisahan itu.

“Mama nak kahwin…” Ayat itu terlepas daripada mulutnya. Dia memandang wajah Qalisha Humaira di hadapannya. Dia bertekad sekiraya Qalisha Humaira membantah, dia tidak akan meneruskan niatnya itu.

“Oh…” Sepatah perkataan itu terkeluar daripada bibir Qalisha Humaira.

Sesungguhnya hati Qalisha Humaira terluka. Dia benar-benar kecewa dengan keputusan mamanya mahu berkahwin lain. Sedangkan dia sedang berkira-kira mahu menyatukan mama dan papanya kembali.

Uncle Zahidi memang baik. Dia pernah berjumpa dengan lelaki itu sebelum ini. Seorang duda yang mempunyai dua anak perempuan. Namun begitu Qalisha Humaira tidak pernah pula bertemu dengan anak-anak lelaki itu. Menurut mamanya, mereka akan mengadakan pertemuan nanti bersama keluarga Uncle Zahidi. Dia mengukirkan senyuman saat mamanya bertanyakan persetujuannya.

”Kalau mama rasa bahagia, Qisha tak kisah.” Ayat itu terluah dibibirnya. Hatinya menangis saat itu. Dia kecewa, benar-benar kecewa.

Petang itu setelah pulang dari rumah mamanya dia menerima panggilan papanya pula. Papanya mengajak Qalisha Humaira makan malam bersama. Katanya ada perkara yang ingin dibincangkan. Qalisha Humaira hanya bersetuju. Hatinya berdetik, baru jumpa mama, lepas tu jumpa papa pulak. Bila agaknya boleh jumpa mereka berdua serentak?

Ketika menikmati makan malamnya, papanya bertanyakan mengenai persetujuannya untuk berkahwin lain. Dengan Aunty Sarah. Aunty Sarah yang cantik, muda dan berseri tetapi tidak pernah disukai Qalisha Humaira. Baginya Aunty Sarah hanya gilakan kesenangan papanya. Tidak lebih dari itu. Mungkin juga papanya tergolong dalam golongan handsome, menjadi satu pakej papanya untuk Aunty Sarah!

”Kalau papa rasa bahagia, adik tak kisah.” Ayat yang hampir sama digunakan untuk menjawab pertanyaan mamanya kepada papanya. Hatinya bertambah pedih. Terlalu perit sehingga menyebabkan air matanya mengalir ketika bersendirian malam itu.

Sekali lagi, di port biasanya Qalisha Humaira menangis sambil merokok. Air matanya mengalir tanpa henti. Dia mematikan puntung rokok itu dan terduduk. Dia benar-benar menangis. Tersedu-sedu tanpa sesiapa memujuknya. Dia melepaskan tangisannya dengan besunguh-sungguh. Sesiapa yang melihat pasti dapat merasakan penderitaannya. Kerana itu dia tidak pernah menangis di depan sesiapa pun. Dia tidak mahu orang lain menyaksikan keperitannya itu.

Tanpa disedarinya sepasang mata milik Iskandar Zulkarnain memerhati dari kejauhan. Hati lelaki itu berdetak. Melihat seorang gadis menangis sebegitu hatinya terasa sayu. Kamera DSLR yang tergantung dilehernya di angkat. Dia mula merakam gambar gadis itu.

Iskandar Zulkarnain sebenarnya sudah kerap memerhatikan Qalisha Humaira. Hampir setiap kali wajah sebelum dan selepas Qalisha Humaira merokok diperhatikannya. Dia menjadi pemerhati di setiap kemarahan dan kesedihan gadis itu. Pemerhati yang setia. Pada mulanya dia hanya memerhati, tapi kini dia terasa mahu menegur. Tetapi bukan kali ini. Dia tidak tahu apa yang boleh diperkatakan pada gadis itu.

Dan malam itu Qalisha Humaira melangkah lesu ke apartmentnya dengan hati yang walang. Dia berharap esok, dia mampu bangun dan menjalani hari-harinya seperti biasa.

*****

Di library kolej mereka kelihatan lengang. Iskandar Zulkarnain memandang Qalisha Humaira yang sedang termenung di hadapan bukunya. Buku itu tidak di belek. Sekadar memandang tanpa berbuat apa-apa. Seketika, kelihatan dua orang kawan Qalisha Humaira menghampiri. Aneh, secepat itu, sebuah senyuman terukir dari bibir Qalisha Humaira apabila menyedari kehadiran teman-temannya. Malah gadis itu kelihatan seolah-olah bahagia bersama rakan-rakannya. Senyuman dan gelak tawa sentiasa mengiringi wajah gadis itu di saat dia bersama-sama temannya.

Fake smile with her poker face! Hati Iskandar Zulkarnain berdetik. Dia terasa ingin mengenali gadis itu dengan lebih dekat. Dia ingin mencungkil rahsia gadis itu. Bahunya di tepuk mematikan renungannya terhadap Qalisha Humaira. Amir Hamzah tersenyum-senyum disebelahnya.

“Ai, bro. Pandang orang macam nak telan. Kau bukan tak minat perempuan ke?” Tanya Amir Hamzah mengekor pandangan Iskandar Zulkarnain.

“Agak-agak la. Aku bukan gay okay. Mestilah tertarik jugak dengan perempuan.” Iskandar Zulkarnain membalas. Serius.

”You, you jangan curang dengan I tau. Nanti I pecahkan cermin kereta you!” Amir Hamzah masih dalam mood bergurau.

Iskandar Zulkarnain membulatkan matanya. Geli-geleman tubuhnya dirasakan saat itu. Dia memerhatikan sekeliling dalam library itu. Bimbang juga kalau ada yang memasang telinga. Tak ke haru jadinya kalau orang sangka president MPP itu gay, dan dia adalah pasangan lelaki itu? Hell no!

”Stop joking. Gila kau, kalau ada student lain dengar, mampus kita!” Marah Iskandar Zulkarnain.

”Hahaha... Ooo... Rupa-rupanya se-brutal-brutal kau takut jugak ye?” Amir Hamzah mengusik. ”Jom lah, I dah lapar ni sayang. You belanja ye?” Dia meneruskan lakonannya sambil menarik tangan Iskandar Zulkarnain.

”Sengal kau!” Sepantas itu kepala Amir Hamzah menerima satu ketukan dikepala yang agak kuat.

”Woi, sakitlah!” Marah Amir Hamzah pula.

”Padan muka kau!” Balas Iskandar Zulkarnain mengejek.

Akhirnya mereka sama-sama tertawa. Sekumpulan pelajar memerhatikan mereka. Opps... Dalam library mana boleh bising! Lantas kedua-dua teman itu melangkah keluar daripada library itu. Dari kejauhan, mata milik Suraya Ilhami memerhati kedua-dua teman itu.

”Bising betul. Tak padan dengan jawatan president MPP!” Ujar Farhana.

“Alaa… Biasalah, bergurau-gurau macam tu.” Suraya Ilhami membela.

“No comment!” Sahut Qalisha Humaira pula.

Marahnya pada Amir Hamzah kerana dimalukan ketika meeting tempoh hari sudah lenyap. Itulah kelebihan Qalisha Humaira, marahnya hanya sekejap. Cuma kesedihannya yang sukar di tanganinya sendiri. Dia memerlukan masa untuk mengubat rawan hatinya itu. Entah dari mana, muncul Khairul Hakimi. Dia merapati 3 sekawan itu. Sambil tersengih-sengih dia menegur Qalisha Humaira.

“Qisha, jom pergi makan.” Ajaknya.

”Ehem-ehem. Qisha je ke? Kitorang ni macam mana?” Farhana mengusik.

”Eh, jom sekali lah.” Jawab Khairul Hakimi tersenyum. Aduh, macam mana boleh lupa kat dua orang minah ni pulak?

“Jomlah. Lapar ni. Nanti lah kita sambung pasal presentation Mr. Ajim ye?” Ajak Suraya Ilhami pula. Akhirnya mereka berempat menuju ke food court kolej itu.

*****

Khairul Hakimi tersenyum sendiri di hadapan laptopnya. Matanya memusatkan pandangan ke arah screen laptopnya itu. Kelihatan wajah Qalisha Humaira tersenyum gembira di hadapan sebuah poster. Gambar itu diambilnya ketika mereka keluar bersama-sama menonton wayang. Ketika itu mereka baru sahaja berkenalan. Itupun kerana mereka terlibat dalam satu projek kelas. Sejak hari itu dia mula merapati Qalisha Humaira dan dia sedar dia sudah jatuh hati kepada gadis itu cuma dia malu untuk menyatakan perasaannya itu. Baginya Qalisha Humaira hanya menganggap dia sebagai teman satu group membuat assignment, tidak lebih dari itu.

Ketika makan tengah hari tadi dia sengaja mengambil tempat di sebelah Qalisha Humaira. Nasib baik Suraya Ilhami dan Farhana tidak banyak soal. Ketika makan, tanpa sengaja Qalisha Humaira menyedut minumannya.

“Opps… Sorry… Sorry… Qisha ganti air lain ye.” Qalisha Humaira bersuara. Wajahnya kelihatan begitu bersalah.

“Tak pe la.  I tak kisah lah…” Khairul Hakimi bersuara sambil menyedut airnya itu. Indirect kiss! Hatinya berkata-kata.

Dia tersenyum sendiri mengenang peristiwa itu. Kadang kala dia ingin berterus terang perasaannya kepada Qalisha Humaira tetapi dia amat takut dengan reaksi gadis itu. Akhirnya dia mengambil keputusan agar perasaan cintanya itu disimpan jauh di sudut hati. Kalau ada jodoh, adalah tu… Putus hatinya.

*****

No comments:

Post a Comment